داستان سمیرا

سمیرا دختر باهوش و توانا و بانشاط است که در پایه دوم درس میخواند. پدر کارگر است و مادر خانه‌دار. آنها ۶ فرزند دارند. زبان مادری آنها بلوچ است. فارسی برایشان زبان دوم است. پسر ۱۶ ساله، دختر ۱۵ ساله، سمیرا ۸ ساله، پسر ۷ ساله، پسر ۳ ساله و پسر چند ماهه. مسکن آنها یک اطاق و یک آشپزخانه است. تلویزیون دائم روشن است. گویش فارسی سمیرا ضعیف است و بچه‌ها در مدرسه اذیتش می‌کنند. علیرغم این شرایط، کتاب اول را نسبتا خوب و بامعنی میخواند. رابطه خوبی با آموزگار پایه دوم ندارد و امسال افت شدید داشته. مخصوصا در نوشتن و املاء. به آنها پیشنهاد شد با حمایت مربی مرکز موارد زیر را پیگیری نمایند:
۱) ثبت نام و دریافت کمک مالی از کانون برای پرداخت هزینه جلسات مرکز.
۲) توجه دادن مادر به اهمیت توجه بیشتر عاطفی به او.
۳) تعامل با آموزگار جهت بهبود رابطه عاطفی با سمیرا و کاهش فشار درسی و مخصوصا تکالیف نوشتاری تا امکان کار از پایه اول فراهم شود.
۴) کاهش ساعات روشن بودن تلویزیون و منع تماشای تلویزیون برای بچه‌های کوچک خانواده.
۵) پایه قراردادن "خواندن" از سطح کلاس اول و ورود تدریجی به نوشتن.
۶) استفاده از رویکرد "کل زبان" در آموزش خواندن شامل قصه خوانی برای او، توقف آموزش حروف و صدا در منزل، باهم خوانی و گفتن کلمات درصورت ناتوانی او در خواندن کلمه (بعد از فرصت دادن به کشف کلمه)، ....
۷) ترغیب نوشتن آزاد بدون فشار روی "درست نویسی املایی"، املاء جمله به جمله از متنی که میتواند بخواند، قراردادن کتاب در برابر او تا املاء خودش را تصحیح کند، پاک نکردن کلمه اشتباه و نوشتن کلمه درست زیر آن، .... استراحت، خواندن، بازگشت به املاء جمله بعد، ....
۸) تلاش برای تقویت زبان فارسی با قصه خوانی، روابط اجتماعی مخصوصا با همسالان، .... بدون حذف زبان مادری.