داستان رسول

رسول کلاس چهارم یک مدرسه دولتی است. پدرش کارگر و مادرش خانه دار است. خانواده از مهاجرین عرب عراقی هستند که سالها قبل به یزد آمده‌اند. یک برادر ۷ ساله دارد و یک فرزند هم در راه است که در چند هفته آینده انتظارش را می‌کشند. خواندن رسول ضعیف است اما کتاب فارسی را نسبتا معنی دار میخواند. در نوشتن بسیار ضعیف است. در املاء او همه نوع مشکل پیدا می‌شود و تکرار می‌شود. زبان گفتاری او با تاخیر راه افتاده که دوزبانه بودن (زبان عربی زبان مادری) و قرارداشتن زیاد جلو تلویزیون میتواند نقش داشته باشد. رابطه مادر با او خوب نیست. تمرکز گفتگوی مادر با او بر درس و نقاط ضعف رسول است و با کم حوصلگی و تندی با او با روشی کاملا نادرست کار می‌کند. به او فرصت انتخاب و فکر کردن نمی‌دهد و دائم پاسخ او را سرکوب می‌کند و جوابها را به او می‌گوید. آموزش خواندن او هم کاملا "جزء به کل" و مبتنی بر آموزش حروف و صداها و "بخش کردن" و "صداکشی" بوده و هنوز هم همینطور است. خواندن واقعی او شاید در سطح کلاس دوم باشد و در مفاهیم درسی هم همینطور. 
پسر دوم مورد توجه مثبت مادر قرار دارد و حالا که خواندن یادگرفته او و مادر به نحوی تبعیض آمیز و تحقیرآمیز دو برادر را مقایسه می‌کنند. پدر کمتر در خانه حضور دارد ولی انعطاف و انصاف بیشتری در برخورد با رسول دارد و دائم به مادر تذکر می‌دهد که با او تندی نکند و به او فرصت بدهد.
آموزگار کلاس هم گویی با رسول فاصله عاطفی دارد و نمی‌تواند از سطح او با او کار کند. و درواقع نمی‌داند با او چطور کار کند؟
رسول شاید نمونه کودکی باشد که رشد هیجانی، اجتماعی و زبان او قویا مورد آسیب بوده و راهبرد عمومی کار با او باید جبران عقب افتادگی رشدی را دائما در صدر توجه داشته باشد.
کاربرد ۸ راهبرد پیشگیری و رفع مشکلات یادگیری روش‌ها و اولویتهای زیر را به ما توصیه میکنند:
۱) کار بسیار جدی روی بهبود کیفیت رابطه و روش کار درسی مادر با رسول شامل تعیین برنامه روزانه ساعات درسی در منزل، کار با رسول در محیط جدا از حضور برادر، تمرین رابطه گرم و صمیمی مادر با او، حرکت از سطح او، تغییر روش کار به "کل زبان" در آموزش خواندن و نوشتن، آموزش مادر جهت اجرای همه این موارد.
۲) تداوم کاهش ساعات "نمایشگر" (تلویزیون‌ و موبایل). پرکردن اوقات طولانی حضور در خانه. بررسی جدی رفتن رسول به کلاس ورزش (بدون حضور برادر). تقبل هزینه توسط کانون.
۳) توجه به دوزبانه بودن رسول و استفاده از روش‌های مناسب جهت تقویت زبان مادری و زبان فارسی: صحبت کردن بیشتر و آزاد با او، روابط اجتماعی با همسالان عربی و فارسی زبان، قصه خوانی و مطالعه قصه‌ها و مجلات خارج از برنامه درسی، .... 
۴) رفع اضطراب و نگرانیهای نسبتا عمیق رسول از طریق اصلاح و بهبود رابطه با مادر، کاهش فشار از طرف مدرسه و بهبود رابطه با آموزگار، ورزش، ترغیب نقاشی (دوست دارد)، استفاده از "اطاق بازی" جهت بازی آزاد با تشخیص مربی.
همچنین انجام اقدامات جهت تقویت عزت نفس و خودپنداره رسول. دادن فرصت انتخاب و تصمیم گیری، ملایمت با او و تشویق او، ایجاد زمینه های موفقیت در کارها و مخصوصا درس.
۵) حرکت از سطح کلاس دوم و بالا آمدن تدریجی ضرورت دارد و آموزگار و مدرسه باید توجیه شوند و به او فرصت بدهند. احتمالا تکرار پایه چهارم برای او مفید باشد. در انجام تکالیف در خانه اولویت با تقویت پایه باشد و تکالیف چهارم با کمک مادر انجام شود و زیاد وقت و انرژی او را نگیرد.
۶) تلاش برای حمایت کانون از خانواده و استفاده رسول از آموزش‌های رایگان در کانون (توجه به برنامه کاری مرکز طلوع امید و توجیه مربی داوطلب کانون).