سوگواری سوگند:
سوگند دانشآموز پایه سوم بود و مدرسه او را با مشکلات جدی در رفتار و در یادگیری گزارش نمودند. دو برادر بزرگتر با فاصله سنی بالای پنج سال داشت که رابطهاش با برادر بزرگتر بهتر بود. مادر توجه بیشتری به برادران داشت و رابطه او با سوگند خوب نبود. سوگند سوگوار بود. او دوسال پیش پدری را از دست داده بود که رابطه بسیار خوبی با او داشت.
شرایط شیوع بیماری کرونا و انزوای اجتماعی مشکلات او را تشدید کرده بود. ضعف شدید در خواندن و نوشتن همه وضعیت درسی او را دچار مشکل نموده بود. عزت نفس پایین، مشکلات رفتاری از عدم تمرکز تا پرخاشگری، ناآرامی و به هم ریختگی شدید در او دیده میشد.
کار با مادر در جهت بهبود کیفیت رابطه با سوگند موجب شد تا جلسات بازی درمانی نتیجه دهند و طی کردن موفق فرآیند سوگواری سوگند به تدریج شرایط آرامش و تمرکز بیشتر را در او ایجاد کند. رفع تبعیض در رابطه مادر با فرزندان از طرفی و یادگیری مهارتهای لازم برای برقراری رابطه گرم و همراه با پذیرش و همدلی با سوگند از طرف دیگر، مقدمات مورد نیاز برای کاهش مشکلات رفتاری و جبران عقب افتادگی های تحصیلی را فراهم آورد.
استفاده از روشهای درست آموزش خواندن و نوشتن و برنامهريزی های منظم هفتگی و مرور آنها موجب ترمیم عقب افتادگی های تحصیلی او شدند.
در کنار این فعالیتها، سوگند ترغیب شد تا در کلاسهای ورزش شرکت کند. آموزشهای کمک درسی رایگان در کانون حامی کودک ولیعصر عج هم حمایت قابل توجهی برای او محسوب میشد.
سرکار خانم عاطفه امیدی
از مشاورین مرکز طلوع امید